ГОСПО́ДЬ, господа, чол. Одна з назв бога у християн.
Вкраїно! Мій любий краю неповинний! За що тебе
господь кара, Карає тяжко? (Тарас Шевченко, II, 1953, 327);
// у
знач. виг. [о] господи — уживається для вираження
подиву, нетерпіння, досади. — Нащо то одному
чоловікові так багато хліба? Господи! Чи вже ж він поїсть
оце все? (Нечуй-Левицький, II, 1956, 184); Господи, як не хочеться
лишати нагрітого місця, як тяжко розлучатись з
солодким ранішнім сном! (Михайло Коцюбинський, I, 1955, 21).
♦ Господь [його] з нас, заст. — те саме, що Бог [його]
знає (див. бог). — За що його взяли, що зробила мала
дитина — господь його знає (Панас Мирний, I, 1954, 277);
Господь з тобою (з ним, з вами і т. ін.), заст. — те саме,
що Бог з тобою (з вами, з ним і т. ін.) (див. бог). —
Господь із вами, — жахнулась Маланка. — Мій так само
був на гуральні, як і ваш (Михайло Коцюбинський, II, 1955, 99); І де
в господа, заст. — уживається при вираженні
здивування. 1 де ті в господа взялися Усякі штучнії їства?
(Тарас Шевченко, II, 1953, 107); Може б (хоч би) господь послав,
заст. — уживається для вираження сподівання на
що-небудь. Може б нам господь послав талан та добрий
урожай на полі (Нечуй-Левицький, II, 1956, 189); — Хоч би господь
дощику післав! — чую я початок розмови (Леся Українка, III,
1952, 476); Не дай (не доведи) господи, заст. — те саме,
що Не дай боже (див. давати). [Олімпіада
Іванівна:] О, що ви, не дай господи! (Леся Українка, II, 1951,
66); — Та й погані тут села! Не доведи господи жить
в такому селі! — казали бурлаки (Нечуй-Левицький, II, 1956, 218);
Прости господи (у знач. вставн. сл.), заст. — указує
на різкість висловлювання, судження і т. ін. — Якби
вмер, прости господи, краще б було (Андрій Головко, II, 1957,
148); Слава господові; Слава тобі господи, заст. —
те саме, що Слава богові (богу) (див. бог). Я радію:
— Слава господові, що і в нас, як і в людей, благодатно!
(Марко Вовчок, I, 1955, 4); — Слава тобі господи, й ти вже
немалий... Другі твоїх літ дітей мають... (Панас Мирний, II,
1954, 67); Хай господь милує, заст. — уживається у
знач. заперечення, небажаності чого-небудь. — Хай
господь милує, щоб я його [дитя] впустила! — жахається
Марина й знов щебече (Панас Мирний, IV, 1955, 232); Чи далеко
господь несе кого?, заст. — куди йде хто? Їде
чорноморець. От, спинивши його, й питаю, чи давно з коша і
чи далеко господь несе? (Тарас Шевченко, VI, 1957, 82); Як дасть
(пошле) господь, заст. — уживається для вираження
сподівання на здійснення чого-небудь. Як дасть господь
милосердний, приїду сам на Січ (Тарас Шевченко, VI, 1957, 130).
Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 142.